You kick up the leaves and the magic is lost

Jag är en riktig höst-människa. Visst, sommaren längtar man alltid till, men vad slår egentligen hösten?
Bara ordet; "hösten". Det låter ju varmt, ombonat, snygga koftor, höga stövlar och mindre press.
Sommar, alltid denna stress. "Vi måste träffas och grilla/bada/sola/dricka vitt vin/dricka bubbel/dricka rosé vin/åka på festival/åka bort/stanna hemma/vara snygga/vara sociala/träffa folk man inte sett på flera år/hålla kontakten/äta fräsch mat/längta sig ut.

Mitt favoritcitat någonsin ur en bok, läste det första gången förra sommaren när jag låg på en underbar strand i en snygg bikini och snygga solglasögon. Och jag har aldrig längtat så till hösten.
"Hösten var hennes favoritårstid. Alla var tillbaka i stan och det kändes liksom som en nystart, eller rättare sagt som terminstart. Hon blev sugen på att köpa nya pennor, block och kalender. All press som sommaren medförde försvann och det blev tillåtet att inte göra någonting, att stanna inne och kolla på video och käka godis en hel dag om man kände för det. Den friska höga luften och trädens löv som skiftade i rött; det var befriande och lugnande på samma gång. Samt, och det kanske viktigaste av allt, höstkläderna gjorde sitt intåg i butikerna. Stövlar, kappor, jackor, stickade tröjor. Härliga tider. Ingen kunde allvarligt påstå att sommarmodet med sina små linnen och kjoler var särskilt kul."



Så, idag har jag haft lite höst-nostalgi if I may call it that.
Jag har tittat igenom H&Ms nya höstmode och hittade en hel massa ursköna, mysiga, gå-på-stan-med-en-take-away-latte-i-handen koftor och fina väskor. Tyvärr, som hela världen vet, är jag arbetslös. Men drömma ska man!

Daniel Powter - Bad day.
Sedan högstadiet har denna låt varit min "feel-good" låt. Kan tyckas konstigt, javisst, bara titeln motarbetar hela "feel-good" konceptet. Kanske är det videon som gör den till min "feel-good" låt, eller så är det bara några speciella meningar som fastnat. Nej, det är hela låten. Jag kan inte annat än må skitbra när jag hör denna. I fyra år. Samma effekt.

Daniel Powter - Bad day





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0